pondělí 20. ledna 2014

Klasická kniha VS. E-kniha

Dneska jsem se rozhodla pro trošku jiný druh článku. Pokusím se porovnat klasickou knihu s e-bookem. Celkem by mě zajímalo jaký na to máte názor :).


Papírová kniha

Papírová kniha je klasika, kterou zřejmě ještě hodně dlouhou dobu nic nenahradí. Ovšem dnes už pomalu ale jistě začíná bojovat s elektronickými knihami a nejen mezi mladší generací, ale i tou starší.


Výhody
  • Ke klasické knize si člověk dokáže vytvořit opravdu silný vztah. Už to, že knihu držíme v ruce, nebo ji máme uloženou na poličce působí na člověka mnohem silněji. Dalo by se říct, že je to něco hmatatelného, co vyjadřuje Váš vztah k danému příběhu v knize.
  • Ještě stále je mnohem větší možnost sehnat klasickou knihu, než knihu elektronickou. Myslím tím nejen knihovny, ale také knihkupectví. Ne všechny tituly jsou v dnešní době vydávány automaticky také v elektronické podobě.
  • A co kniha jako dárek? Myslím, že budete souhlasit, že lépe působí, když někomu darujete krásně zabalenou knihu, než knihu staženou na flashce. Samozřejmě tuto variantu neodsuzuji a pokud se někdo dokázal adaptovat pouze na knihy elektronické, tak to pro něho bude určitě stejně hodnotný dárek.
  • Individuálnost knihy - každá kniha má svou obálku vytvořenou na míru, zvláštní označení kapitol a grafické zpracování. I když se dnešní verze elektronických knih snaží tato kritéria vyvážit, ne vždy se to podaří. Už je druh papíru, který je pro knihu použit často ovlivní naše čtení.
  • Kniha působí na lidské smysly. Často z knihy cítíme, že je nová, nebo se naopak jedná o archivní kousek. Důležitá je právě i ta struktura papíru, která, i když si to mnoho lidí ani neuvědomuje, pomáha dotvářet náš vztah ke knize. A co teprve barvy, které jsou v knize použity. Nadšený čtenář se v nich snaží hledat nějaký význam.
  • Můžete použit klasickou záložku, která je pro pravého knihomola důležitou součástí knihy.

Nevýhody
  • Ano, je to i o váze. Nehledě na to, že ne vždy nám stačí jedna knihu. To se pak ten kufr na dovolenou celkem pronese.
  • Co si budeme povídat, pro většinu z nás je důležitá i cena knih. Bohužel, zrovna knihy patří k těm finančně náročnějším koníčkům. To už je pak e-kniha, která je v 90% případů levnější, než papírová kniha, pro naši peněženku přijatelnější.
  • Zabírají hodně místa. Pak se klidně může stát, že opravdu vášnivý čtenář bude muset hledat nový prostor jen pro to, aby se mu tam všechny knihy vešly. 
  • Lehce se poničí. Taky nemáte rádi, když vám někdo knihu ohmatá, ohne stránky, nebo nedej bože polije? Jsou to křehké věci, a tak s nimi taky musíme jednat.
E-kniha
Výhody
  • Asi se budu opakovat, ale právě ta cena je jedním z hlavních faktorů, proč upřednostníme elektronickou knihu před klasickou. Dnes má mnoho knihkupectví akce, kde se dají i bestsellery sehnat za třetinové ceny.
  • A ano, nezabírají místo (leda ve čtečce, ale tam se nám toho vejde přece jenom hodně).
  • Zní to lákavě, cestovat s celou svojí knihovnou na dovolenou a nepotřebovat k tomu kamion, že?
  • Do elektronických knih si bez problému můžete vpisovat poznámky a nebude Vám to vůbec trhat srdce.
  • Ne, opravdu čtečky, tedy e-knihy nekazí oči. Vyjde Vás to úplně nastejno, jestli čtete papírovou knihu, nebo e-book.
  • Nemusíte se bát, že se Vám v tašce kniha polije, nebo ji po čase začnou vypadávat stránky, či ohýbat se rohy.
  • Pokud Vás kniha nezaujala, nebudete litovat, že jste do ní investovali celé své úspory.
  • Čteme kdykoliv a kdekoliv!

Nevýhody
  • Pro někoho je nevýhoda, že musí investovat do čtečky. Ale podívejme se na to objektivně, dnes se dají koupit opravdu výhodně v různých akcích a určitě se Vám to nakonec stokrát vrátí.
  • Ne vše seženeme v podobě e-knihy.
  • Budete ochuzeni o ten krásný pocit, že jste si po nekonečně dlouhém čase v knihkupectví knihu vybrali a nesete si ji domů.
  • Nemůžete rozšířit svou sbírku na poličce a ohromit tak své okolí svou láskou ke knihám.
  • Pokud jste se do knížky zamilovali, stejně si ji ve většině případů budete chtít pořídit i v klasické podobě (a to vím z vlastní zkušenosti).

Tak to jsem podle mě hlavní plusy a mínusy, které můžeme mezi elektronickými a papírovými knihami najít. Sama vlastním Kindle 5 a nemám problém číst e-knihy. Mám dokonce pocit, že na čtečce čtu mnohem rychleji, než  když čtu klasiku. Musím říct, že čtečku preferuji hlavně, když cestuji, ve škole, nebo v případě, že nemám potřebu si jít knihu koupit do knihkupectví, protože nevím, zda stojí za to, abych do ní investovala. Čtečka mi vydrží nabitá cca měsíc (záleží na tom, jak často čtu), takže se mi zatím nestalo, že bych chtěla číst a byla vybitá. Nebudu tady hovořit o tom, že v dnešní době většina lidí stahuje knihy nelegálně. Raději Vám uvedu příklad, že e-knihy se dají sehnat za opravdu skvělé ceny. Minulý týden jsem při brouzdání na internetu narazila na novou knihu autorky Jojo Moyes, Poslední dopis od tvé lásky. Probíhala zrovna týdenní akce, kdy byl tento bestseller v elektronické podobě za pouhých 60 Kč.A to už se opravdu vyplatí, no ne? :-)

A jak zní můj závěrečný verdikt? 

Kdyby mi někdo řekl, že si musím vybrat, zda budu číst JEN elektronické knihy, nebo JEN klasické papírové, tak bych si ještě stále vybrala ty klasické. Jsem jedním z těch lidí, kteří si ke knížkám vytváří určitý vztah a miluju procházení se knihkupectvím, pročítání všech těch nádherných knih a kochání se nádhernými obálkami. I já ale patřím ke studentům a ne vždy si můžu koupit všechny knihy, které bych chtěla (teda to se nestane asi nikdy :D), a proto mnohokrát investuji do levnějších e-knih. K e-knihám nemám žádný negativní postoj, ráda podporuji jejich rozvoj, ale ta vůně a papír v mých rukách zatím VYHRÁVAJÍ.


A co Vy? Bojujete s klasickými knihami a e-knihami? Kdo vyhrává?

zdroj obrázků: google.com

6 komentářů:

  1. Já mám teda svou třetí čtečku, teď Kindle 5. Přijde mi to skladné a můžu si ji vzít opravdu kamkoli, i když jdu třeba jen do města, jelikož nikdy nevím, jestli si náhodou nesednu v kavárně na chvilku, a k tomu je čtení ideální. Navíc, co si budeme povídat, tahat v kabelce třeba Hru o trůny nebo TO od Kinga není žádná slast.
    Ale na druhou stranu miluju knihy, knihkupectví a antikvariáty, takže si minimálně jednou za měsíc koupím nějaký kousek, který chci vlastnit (nejčastěji fantasy kousky). Kolikrát si knihu přečtu nejdříve ve čtečce, a pak se rozhodnu, že si ji koupím a nejlépe celou sérii. Ale pak jsou některé knihy, které mám stažené, a bud jsem je četla jednou, nebo nedočetla vůbec, a pak by mi bylo líto peněz.... Třeba když jsem se pokoušela číst 50 odstínů šedi, no kdybych za to dala 400, tak si rvu vlasy ještě teď :D

    Králík v krabici

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to máme podobný názor. :-) Prostě vše má své pro a proti. Taky jsem pro nejprve zjistit, jestli kniha za to stojí a pak až koupit. A mimochodem s těmi 50 odstíny šedi jsem na tom byla hodně podobně :D. Ale mám ve svém okolí lidi, kteří jsou z toho celkem na větvi :D

      Vymazat
    2. Tak to nechápu :D Já jsem zvládla asi 2 kapitoly, a pak jsem měla chuť křičet, rvát si vlasy a mlátit hlavou do zdi :D A to jsem to zkoušela číst i anglicky s tím, že by to mohlo být lepší, a že si procvičím angličtinu. Procvičila jsem si prd, jelikož je to tak jednoduchá angličtina, že se to nedá číst. Autorka asi v životě neslyšela o souvětí :D

      Vymazat
    3. No anglicky jsem sice nečetla, ale asi bych měla pořád stejný názor. Mně hodně vadila i ta hlavní hrdinka, byla tak neskutečně naivní, že to ani nebylo možné :D.

      Vymazat
  2. Kniha pro mě jednoznačně vede. V záloze mám ale i tablet na ebooky :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj, moderní technika si k nám prostě hledá cestu :D (možná už spíš našla no).

      Vymazat